Styr på Effekter

Vi mødes på Kap Farvel
Vi mødes på Kap Farvel

Ove Nørhave - Nordjyske

Rent musikalsk har livsstilsmusikeren og sangeren Ole Berthelsen fra Aalborg vist aldrig været så alsidig - og så spændende - som på "Vi mødes på Kap Farvel", som er ude ganske få måneder efter forrige album "Ludo Casino Mani". Så der er fart på.
Men de 14 nye sange er ikke præget af hverken sjusk eller hastværk. Tværtimod hviler der en indre ro over flere af numrene, måske især den underspillede, ganske let jazz-agtige ballade "Jeg siger ingenting" om tavshed på grund af "dunkle huler i mit sind" - og iøvrigt her som andre steder sat i ramme og på plads af amerikanske Charlie McCoys udmærkede mundharmonikaspil. Her er i det hele taget numre, der flyder lindt - og så dem, der kræver lidt længere tilløb, specielt der hvor Berthelsen vellykket incisterer på at beskrive "nomadeeksistenser", som han kalder dem. Blandt andre den voldelige mand i "Sådan taler man da ikke til en kvinde" og den tilsyneladende håbforladte posemand i "Forbi for Kaj". Men mest frysende er nok endnu en Berthelsen-tekst om udpræget svigt overfor børn og unge, "Mor kom ikke i dag".
Flere af sangene spiller på en vis form for satire, ikke mindst "Jenny J" om at være dybt afhængig af internettet, og så er der målrettet satire, dels mod militæret og hele den barsk-kyniske tankegang bag det i "Kadaverskiltet", dels mod den mest skandaløse form for dagspresse, i "Hæmningsløse skandaløse" frem mod omkvædet "Vi er den liderlige presse, gadens parlament, vi ved hvad der må passe og ved hvad der er sandt". Sandt er det i hvert fald, at Ole Berthelsen støt og roligt, plade for plade, får stadig bedre styr på sine virkemidler. Og formår at blive ved med at åbne nye rum til stadig flere musikalske stilarter. Uden at sætte det meget personlige præg over styr.